Logo
Logo Sivuelementti Sivuelementti

Vektorigrafiikka Gimpillä


Mahdollisesti eräs Gimpin hyödyllisimmistä työkaluista on Polkutyökalu. Sen avulla on helppo luoda monimutkaisiakin valintoja, siistejä käyriä ja skaalattavia kuvioita (vektorigrafiikkaa).

Sananen vektorigrafiikasta niille, jotka eivät tiedä, mitä se tarkoittaa. On siis olemassa kahdelaista grafiikkaa. Rasterigrafiikka ja vektorigrafiikka.

Rasterigrafiikka on yleisin grafiikkamuoto.
Rasterigrafiikka tallennetaan pisteinä, joista tallennetaan väri, läpinäkyvyys jne. Rasterigrafiikka on tarkkaa ja monisävyistä, mutta ongelma esiintyy, kun sitä yrittää suurentaa. Tietokoneen on suurennettava kuvan pisteitä, mikä johtaa kuvan rakeisuuteen.

Vektorigrafiikka tallennetaan viivoina, joita kutsutaan poluiksi. Polun muodon määrää ankkurit, jotka vaikuttavat polun muotoon eri tavoin. Kun vektorigrafiikkakuva tallennetaan, tietokone tallentaa ankkurit ja niiden tiedot. Tietokone voi skaalata vektorigrafiikkaa vaikka kuinka suureksi, ilman rakeisuutta, koska se laskee jokaisen polun asetukset matemaattisesti uudestaan oikeassa suhteessa muihin ankkureihin. Vektorigrafiikka vie vähemmän tilaa, mutta sillä ei voi luoda pikselintarkkoja väri- ja kuviopintoja. Yksinkertaiset kuviot, kuten logot, kannattaa tallentaa vektorigrafiikkana, koska niitä tarvitaan usein eri kokoisina.

Toivottavasti tiedät nyt, mitä vektorigrafiikka tarkoittaa, jotta voimme opetella käyttämään sitä Gimpissä.

Vektorigrafiikan käyttö Gimpillä

Polkujen luominen tapahtuu polkutyökalun avulla. Sen valittuasi voit kuvaikkunassa luoda polkuja hiiren avulla klikkaillen ankkureita kuvaan. Ankkurit ovat polkujen kiintopisteitä. Klikkaamalla kuvassa kerran, tulee ankkuri, joka tekee polkuun kulman. Jos taas painat hiirtä ja vedät osoitinta, syntyy ankkuri, joka tekee polkuun käyriä. Tällaisesta ankkurista lähtee kaksi viivaa vastakkaisiin suuntiin, joiden päässä on eräänlaiset säätökahvat. Voit siirtää niitä ankkurin jättämisen jälkeenkin, jolloin ne vaikuttavat käyrän suuntaan. Mitä pidempi väli ankkurin ja säätökahvan välillä on, sitä voimakkaammin polku taipuu. Voit myös siirrellä hiirellä kahden ankkurin välissä olevaa polkua, jolloin polun päässä olevien ankkureiden säätökahvoja voi muokata samanaikaisesti. Jos haluat tehdä suljetun polun (eli polun, jonka sisään jää alue, ei alku- eikä loppupistettä), niin paina viimeisen ankkurin lisäämisen jälkeen pohjaan CTRL -näppäin ja klikkaa ensimmäistä ankkuria. Näin saat polun viimeisen ja ensimmäisen ankkurin väliin.

Polkujen luominen

Polun piirtäminen on paras keino luoda käyriä Gimpissä. Se tehdään valitsemalla polkuikkunasta polku ja klikkaamalla polkuikkunan alareunassa olevaa Piirrä polku -painiketta. Voit valita viivan paksuuden, värin, päiden ja liitosten tyylin, katkonaisuuden, antialiasoinnin ja vaikkapa työkalun, jolla piirto suoritetaan. Voit siis pelkän viivatyökalun lisäksi vaikkapa sutata, kumittaa tai varjostaa polkua pitkin viivan. Polun voi luoda myös valinnasta. Tämä tapahtuu klikkaamalla valinnan luomisen jälkeen Valitse -> Poluksi Tällaista polkua ei tosin voi käsittääkseni suurentaa, koska valinnan rakeisuus siirtyy polkuun. En ole kuitenkaan aivan varma.

Polkua pitkin piirtäminen

Polkujen muokkaaminen



Nyt päästään parhaaseen kohtaan, nimittäin polkujen muokkaamiseen. Yllä olevia työkaluja (siirtäminen, kierto, skaalaus, vääntö, perspektiivi ja peilaus) voidaan käyttää myös polkuihin. Ja mikä parasta, kuvan laatu ei kärsi millään lailla! Jotta voisit käyttää näitä työkaluja polkuihin, sinun tulee valita vaikutukseksi polut. Tämä tehdään työkalun asetuksien yläreunasta.



Kun muokkaat polkuja, kannattaa alla olla yksivärinen taso, jotta polun erottaa helpommin. Alfan päältä polkujen erottaminen on hyvin vaikeaa.



Kuvassa perspektiivityökalun käyttöä polkuihin.

Jos perspektiivityökalulla venytetään tasoa, kuvasta voi tulla rakeinen ja suttuisen näköinen. Jos sen sijaan tätä käytetään polkuihin, uudet suhteet lasketaan eikä kuvan laatu kärsi.

Polkujen tallentaminen ja lataaminen on ilmiselvän hyödyllistä. Jos tahdon tallentaa yksinkertaisen viivapiirroksen, kannattaa se tallentaa polkuina. Tällöin se vie vähemmän tilaa ja mikä parasta: voit huoletta suurennella ja pienennellä sitä aivan mielesi mukaan ilman huolta rakeisuudesta tai menetetystä tiedosta. Polku/polut tallennetaan valitsemalla yksi polku polkuikkunasta, klikkaamalla sitä oikealla hiiren painikkeella ja valitsemalla Vie polku tiedostoon. Aukeavasta ikkunasta voit valita, minne ja millä nimellä polut tallennetaan. Voit myös valita, tallennetaanko vain valitsemasi polku vai kaikki polut.

Polut kannattaa avata samalla tavalla kuin mikä tahansa kuvatiedosto, eli pääikkunasta
Tiedosto -> Avaa...

Kun olet valinnut tiedoston ja avannut sen, ilmestyy ikkuna, joka kysyy, miten haluat polut avattavan. Parasta tässä on se, että voit valita täysin vapaasti, minkä kokoisena haluat kuvan, ja Gimp laskee polkujen suhteet oikein. Voit valita, piirtääkö Gimp nämä polut, vai tuoko se myös itse polut kuvaan mukaan. Jos otat polut mukaan, voit huoletta poistaa itse kuvan, jonka Gimp piirtää sinulle avattuasi polkutiedoston. Polut voit piirtää myöhemmin uudelleen haluamallasi tavalla.

Poluista voi tehdä valintoja esim. klikkaamalla sellaista polkuikkunassa oikealla hiiren painikkeella ja valitsemalla Valinnaksi.


Mitä pidit? Kerro toki!

-Peltzi

Takaisin oppaisiin | Takaisin pääsivulle

Palautetta otetaan mieluusti vastaan. Jaa ajatuksesi täällä.
© Peltzi. All rights reserved.

Sivuelementti Peltzi
18823
Suomi English
Sivuelementti