Logo
Logo Sivuelementti Sivuelementti

Kieppuva kuvio


Nyt tehdään siististi kieppuva kuvio, joka sopii hyvin vaikkapa avatariksi (kuten minulla on tällä hetkellä).

Homma on sinänsä suhteellisen yksinkertainen, mutta kovin suuritöinen, joten muistutan välitallennusten tekemisestä (.xcf- tai .psd -muodossa mieluiten). Jos olet juuri tehnyt 59 kehystä etkä ollenkaan tallennuksia ja kone kaatuu, voi olla, että alkaa suututtaa isolla V:llä ja uuden tietokoneesi takuu voi raueta minä hetkenä hyvänsä :D.

1. Luo uusi kuva
Ei kovin suurta. Suurten animaatioiden teko näin on erittäin aikaa vievää ellei kone ole hyvin nopea. Lisäksi avatarit eivät saa olla kovin suuria.

2. Luo uusi taso
Nimeä se vaikkapa kuvioksi. Tälle tasolle piirretään tai liitetään kuvio, jonka halutaan kieppuvan.

3. Kahdenna Kuvio -taso
Kopion nimeksi annetaan Kehys 0.

4. Kuvaa Kehys 0 -taso kappaleeseen
Esimerkiksi laatikkoon, kuten avatarissani.
Suotimet -> Kuvaukset -> Kuvaa kappaleeseen.
Tehdään halutut asetukset, kuten valo ja asento. Läpinäkyvä tausta on syytä olla valittuna, jotta kehyksiin voidaan liittää taustakuva helposti. Itse pyöritin kuviota 25 astetta x -suunnassa. Sitten painetaan OK. Kone kuvaa nyt kuvon kappaleeseen ja valitsemastasi kappaleesta riippuen siihen voi mennä suhteellisen pitkäkin aika. Vinkki: Pyöritystä suunnitellessasi kannattaa Näytä rautalankamallina -valintaruutu olla rastitettuna. Näin näet kappaleen asennon välittömästi tekemiesi muutosten jälkeen (ei näytä itse kuvaa).



Tallenna tässä välissä.

5. Luo uusi Kehys
Kahdennetaan jälleen Kuvio -taso ja asetetaan kopio päällimmäiseksi. Kopio nimetään Kehys 1:si. Kuvataan jälleen kappaleeseen niinkuin edellisessä kohdassa, mutta lisätään pyöritykseen asteita. Mitä enemmän asteita lisäät, sen nopeammin kuvio tulee pyörimään. Itse pyöritin kuviotani sekä y- että z -suunnassa 6 astetta.

Tallenna tässäkin välissä.

6. Luo uusi kehys
Kahdennetaan jälleen Kuvio -taso ja siirretään kopio päällimmäiseksi, nimetään Kehys 2:si ja kuvataan kappaleeseen, lisätään jälleen sama määrä asteita pyöritykseen kuin edellisessäkin (minulla siis nyt y- ja z- suunnassa 12 astetta).



Tallennetaan myös tässä välissä.

Jatketaan näin kunnes on koko kierros käyty. Kun pyöritys saavuttaa 180 astetta, seuraava on -174 astetta, seuraava -168 jne. jne. Riippuen siitä, mihin suuntaan pyörittelet kuviotasi, voi olla että riittää kun kuvaat pelkän neljänneksen kierroksesta ja kahdennat kaikki kehykset, käännät ne johonkin suuntaan ja lisäät muiden jatkoksi. Itselläni tämä ei onnistu, koska olen pyörittänyt kuvaa x -akselin suunnassa 25 astetta. Tallenna usein.

7. Lisää tausta
Sitten lisätään jokin hieno tausta jokaisen kehyksen alle ja yhdistetään kehykset edelliseen taustaan.

8. Optimoi erotus
Nyt jokainen ruutu on valmis ja voit poistaa alkuperäisen kuvion. Sen jälkeen optimoi erotus
Suotimet -> Animaatio -> Optimoi erotus.
Tämä kannattaa tehdä aina kun luot animaatioita GIMPillä, sillä se säästää levytilaa ja suorituskyvyn tarvetta poistamalla jokaiselta tasolta kaikki pikselit, jotka ovat samanlaisia edellisellä tasolla.

9. Tallenna GIF -animaationa
Lopullinen versio tallennetaan .GIF muotoon ja tulosta hyödynnetään työmäärän mukaan =)

Tässä on oma tulokseni vielä:


Mitä pidit? Kerro toki!

-Peltzi

Takaisin oppaisiin | Takaisin pääsivulle

Palautetta otetaan mieluusti vastaan. Jaa ajatuksesi täällä.
© Peltzi. All rights reserved.

Sivuelementti Peltzi
7240
Suomi English
Sivuelementti